Blogger Backgrounds

Followers

~ Renungan Bersama ~

Waktu2 Penting

Rabu, 12 Februari 2014

~ Xkenal, maka xmemahami ~



Bismillah.... 

Alhamdulillah 'ala kulli hal... =)

Cuaca sekarang makin hari makan panasss... dekat Ipoh nie pun kurang hujannya... Aturan Allah yg terbaik... bersyukur atas apa sahaja kurniaanNya... Itula sebabnya kena pikir sebelum kluarkan kata2.. tapi itula kebnykan kita xley buat... Allah bru bg ujian skit, salah faham skit,, cepat aja melatahnya... Manusia, kita hamba yg sgt lemah ( yg mudah lakukan dosa ) T_T.. 

Kdg2 cepat sgt kita letak persepsi pada seseorang yg kita kenal, apatah lagi kalu kita xkenal... lagila mudahkan... Jadi, didikla diri baik2, ajar diri, kenali seseorang atau sesuatu dlu sebelum keluarkan pndangn atau kata2... =) .. supaya kelak harmoni hndaknya...

Bila kita bnyak ikut itu dan ini, lagi luaslah pergaulan kita, lagi rmai manusia yg kita kenal... Lagi perlbagai ragam yg kita jumpa..

Bila tadi meeting dgn Tutor n K11 (Tesl) ... berkenaan BIG... sem nie buat dengn depa... ^__^ .. suka tgk depa2 tadi, sporting, ceria, saling back up hang aku bila ada something coming up... cewahh.. speaking... mentang2 tulih pasal kelas Tesl... 

Lepas tu pulak, ada bincng skit dgn hmba Allah sorang nie.. berkenaan BIG.. dari K11.. ketaq jugakla sbb dgq2 dri org percakapannya agak kasaq... Bila dah panggil dia, tnya itu dan ini ditemani lagi dua orang... aku mcm " hmm.. ok ja bila bincang... ayat mmg la brutal gak time ckp.. tapi kena biasakan... sbb masa depan nnti lagi mcm2 orang kita jumpa" 

Bila dh berbincang itu ini, dia mmg mudah utk bekerjasama.. Alhamdulillah la kann.. =) .. Hopenya, boleh wujudkan hubungan baik dengn semua yg aku kenai, dan bakal kenai nnti... Tapi sebelum tu, jgn la berpandangan negetif pada org sebelum kita kenai.. xbaikla mcm tu kan.. =)

Hmmm,,, berkenaan kesayangan2 aku ( budak kelas senirik nie) ... Sekarang pun aku dah pikir.... sedih kot bila dah masing2 berpisah nanti... xlama dah , tahun depan ja tinggal... T__T.. tapi hubungan kami nie...... Allahu... nak sgt hang aku amek berat satu sama lain... bila ada pndangn , beri.. bukan bisik2 belakang tanda xsetuju... Bila nk selesai kalu berbincang sama2 kepala dan xdisampaikan pada yg lain.. Yng cik2 come2 nie plak ... agak out spoken semuanya (termsuk aku) ... marah tu tanda syang kot.. hihi.. pandaila... 

Tapi iyela,, kita marah (marah pun bkan lama2) , kita tegur ... sebb kita sayang ... kita nk jadi baik sama2... xmau jadi baik sorang2... aku nk masuk syurga, nak gak hang masuk skli... xgitu my lovely frens... 


Satu g, kalu kita dh ada ilmu di dada,,,, amalkanlah dalm kehidupan... xrugi sahabatku... kau juga akan untung akhirat kelak... Bimbang juga kalu pndai ckp, tapi xbuat.. (aku pun seriau yg nie kat diri aku... na'uzubillah... mohon dijauhkan)

Dlam teguran, kena selitkan doa buat mereka2 tersyg... moga menjadi pendidik yang tinggi nilai agamanya... ukhwah yng kekal hingga ke syurga... juga semoga berubah sedikit demi sedikit ke arah kebaikan.. mendekati Allah... 

Bila tgk hmpa2 nie... aku byangkan yg trbaik... moga kau jadi lebih bertanggungjwab, begini dan begini... maka makin terserlahlah kehenseman mu disulami akhlak yg baik... bg cik2 kesayanganku yg comel lote... moga2 comel mu itu disulami dgn indahnya menjaga itu dan ini sebagai seorang muslimat... masing2 dari kita ada kekurangan dan kelebihan... yg nak menuju Allah, tidak tinggalkan rakan lain dibelakang... tariklah sekali moga perjalanan itu lebih indah... (peringatan buat aku jugak)










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~ Mutiara Islam ~

Ukhuwah Fillah... ^_^